Wednesday, September 17, 2008

Mikat di Bulan Puasa


asalamualaikum....

salam sejahtera n selamat menjalani ibadah kepada muslimin n muslimat....hari nie aku nak cerita sikit kat ko orang kisah aku mikat terkukur di dalam bulan pose nie hehehe....orang pose kat rumah aku pose kat hutan dengan sang terkukur...tapi apa nak buat dah minat dah ketagih mikat hehehe...balun je la..pada minggu pertama puasa aku dapat lagi menahan nafsu nak memikat tapi bila masuk minggu kedua hati dah mula panas bila duk tengok terkukur kat kawasan sekitar rumah aku berdeguk-deguk dan melambung-melambung di udara menunjukan kegarangan nya...aku ingat ada la dalam dua tiga ekor otai tengah melambung...pikat kat rumah aku pun turut sama menyambut dengan berdeguk tak berhenti-henti...burung baru pun sama naik berdeguk nya...hati dah bergetar teringatkan hutan..jadi aku ambik keputusan hari ahad pagi turun mikat...laman pertama yg aku tuju ialah air manis bila sampai2 je sunyi sepi bagai dilanggar garuda...kenapa nie bisik hati saya!!! takpa la kata saya dalam hati tunggu sekejap kot2 ada yg melambung guk hampir 15 minit menunggu tapi hampa belaka.

Kemudian aku bergerak ke laman yg seterusnya iaitu dusun durian...bila sampai park motor ada la sekor tengah lambung guk kat atas satu pokok durian tinggi..suara kasar guk satu otai kat sini agaknya kata aku!!! duduk sekejap sambil perhati kawasan sekitar dusun mak oi pokok tudia tinggi melangit...dah la tu suram dan gelap maklum la kawasan orang!!!...bila dengar punya dengar boleh tahan suara otai nie kasar dan banyak selang...tak jauh dari situ kedengaran pulak guk dua tgh lambung guk peh meleleh dengo...tapi takpa otai kena bungkuskan dulu bagi guk dua tu naik...kemudian tibalah masa nak pacak racik,siap pacak racik pacak pikat pulak tiba2 otai tu dah nampak aku tengah pasang racik daaaa....buuuurrrr....dia terbang sayunara la ko orang ko ingat aku tak tau ker ko nak bodohkan aku...camtu la agaknya kata otai tu bila nampak saya hehehe....aku tersengih sendirian kat dalam dusun durian cuma boleh tengok jer otai tu terbang...melepassss daaaa...takpa2 nie lah ujian memikat terkukur...coming soon i will be back with another plan...hehehe...aku pun bungkus la mana yang patut...siap jer aku terus ke laman yang ketiga yang aku duga ada banyak suara cantik2...pujaan hatilah kata orang hehehe...laman kali nie berdekatan dengan sebuah kuari tempat orang tua aku berkerja dulu bagi membesarkan saya dan adik beradik...tapi last2 jadi kaki mikat terkukur apa nak buat ini lah namanya segerak alam...yang penting aku tak jadi kaki mencuri,kaki pompuan,kaki kelentong,kaki hisap dadah cuma jadi kaki memikat jer...hehehe nie lain nie hobi namanya...

Sampai jer kat laman yang aku kata tadi memang sah memang tepat sekali peehhh banyak nya terkukur sedang melayangkan guk kat sebelah atas bukit berdekatan dengan kuari ada sekor seladang jati...sebelah bawah sikit sekor guk dua kat laman saya berdiri ada sekor otai hehehe suara kasor cam air panas menggelegak....jap lambung guk jap merap jap menekan...nasib baik pikat tak bunyi dalam bakul maklumlah pikat baru...kalau tak menyanya jugak...pada pengamatan aku otai nie tengah menjaga kawasan dia sbb takder sekor pun berdekatan ngan dia semua nya duk jauh jer...nie menandakan otai nie handal berlegai kata orang muar(berlaga) sbb tu dia jadi otai....aku pun apa lagi la cari laman mana yg sesuai nak pacak pikat duk tengok2 ada satu laman cantik punya kedudukan...siap2 pacak semua aku menyorok ler kat belakang sawit,selang sepokok jer dari pikat aku...jadi aku nampak jelas lah pikat aku...keluar jer dari cetok bukan main semangat lagi pikat baru aku nie...tak sampai 5minit PB(pikat baru) mula buat keja dia tak lambung guk pun terus menekan nekan angguk kat 13 kali menekan angguk lagi tau2 otai dah sampai kat atas angga kepala PB...apalagi la angguk tak ingat PB baru aku nie...sssaaaaapppp otai dah landing kat depan PB...tudia dua2 ekor terkukur angguk tak ingat yang sekor dah lama tak berentap yg sekor lagi marah orang masuk kawasan dia.

Terjadilah adegan cabar mencabar..acah mengacah laksana dua panglima sedang mengatur langkah mencari ruang kosong untuk melepaskan buah pukulan masing2..sekejap otai pusing kanan jap lagi kiri pulak...pusing punya pusing otai dah tak tahan tiba lah masanya buah pukulan terkukur hutan nak dilepaskan...tiba2 oik terberenti pulak sambil tu tengok racik maut...Waaaaa rupanya otai nie kenal racik laaa...terus otai tu mengatur langkah sambil berundur...tapi masih berdegil jugak nak masuk hati kering la otai nie...PB mengatur langkah semula sambil tu memujuk burung agar masuk medan laga tapi otai cerdik haram tak makan pujuk rayu...last2 sekali camtu jer la sampai kesudah...kaki aku pun dah naik kebas jap cangkung jap berdiri jap bersila...camtu jgk hampa...

Otai nie mmg cerdik nak pukul pikat tapi kenal racik...nasib baik hati dia kering kalau tak lama dah dia sayunara...jawapan nya mmg dah tau tak kan makan dek racik...aku ambik sebutir biji sawit baling kat tepi otai bior dia lari tak nampak aku...bila aku cek racik ternyata dah ada yang terkuncup tapi heran tak sangkut kat kaki otai tu...tengok jam dah pukul 11.30 aku pun caucincau la...keputusan muktamad aku turun semula petang pulak...sampai jer kat rumah aku terus naikkan pikat atas sangkar layang n mandikan pikat baru aku tu...kesian aku tengok pikat aku tu...penat agaknya sangkut jer terus sisip bulu makan minum bukan main pelahap lagi patut ler sekoi kat dalam cawan tu cepat habis...hehehe tapi takpa yang penting dia jadi macam mana yg aku nak...

sebelah petang kira2 dalam pukul 3 aku bertolak dari rumah menuju ke laman idaman hati...kali nie aku bawak pikat yang dah banyak buat jasa pada aku...dan mula2 aku belajar main mikat terkukur nie pun guna dia PLSJ(PIKAT LAMA SELADANG JATI)...sampai jer kat laman tak berapa meriah sgt macam paginya...agak kurang sikit BH(BURUNG HUTAN) cuma kedengaran dari jauh beberapa ekor tgh merap...takper kata aku PL aku nie rajin berdeguk tanda memanggil BH...macam tu lah kebiasaan dia nie rajin lambung guk...aku pun meliliau cari laman yang aku kira sesuai utk pacak pikat kali nie...aku memilih laman yang agak berumput sikit utk pacak racik 27 mata aku dan pikat kesayangan aku nie.

Siap2 semua aku pun bersembunyi celah rimbunan pokok pisang daun yg tua melempai kebawah haaaa cantik la kata aku kena ngan jaket yg aku pakai warna daun pisang layu...aku duduk betul2 kat depan pikat aku...jadi mmg clear lah siap nampak racik hehehe...keluar jer dari bakul pikat terus melambung guk nya dgn lantang sekali...di sambut pulak oleh terkukur hutan...dan tak lama pas tu otai pagi tadi tu pun sampai..mmg dah di jangka dia mesti sampai punya...tapi kali nie dia liat sikit nak jatuh mungkin kejadian pagi tadi masih lagi menghantui dirinya lagi...cewah cam manusia pulak tapi mmg pun terkukur nie dia punya memori kuat...jap dia melompat kat dahan sebelah kanan jap dahan sebelah kiri...lama jugak la kira2 kat 15 minit baru dia jatuh bila dah jatuh apa lagi la...adegan angguk mengangguk pun tercetus...peh gamat betul bunyi nya sbb saya berada betul dekat dengan dua ekor panglima nie satu panglima rumah satu lagi panglima hutan belentara...

Haaaa dah kena la tu...kali otai nie mengagor kata org muar tak tahan tgk pikat...pusing kanan pusing kiri gedebus...tersungkur waaaaahhh dia dah panik eh kenapa kaki aku nie kenapa tak bleh jalan nie...jap lagi baru dia tau yg dia dah terkena perangkap maut yg paling di geruni sepisis sang terkukur kat dalam dunia terkukur...hahaha selamat la ko otai cuba tembak tapi jatuh dek kerana berat batu ladung...padan muka ko burung kata aku sorang2 haaa masuk ko kat dalam jut ajaib aku nie...dah masukkan otai kat dalam jut aku pun kemas ler mana yang patut....pastu balik la takkan nak tido dalam kebun tu pulak hhehehe....

sekian secebis kisah aku memikat terok dah cuba cek tengok kukur dalam bulan ramadhan nie...

2 comments:

Serunai Faqir aka SF said...

Hhahaha ...tekukur tu suruh balik bilang tasbih daaaa ... akekekeke

azmi said...

azrul..,
hang mikat bulan pose ni macamana boleh ada botol air mineral dalam gambaq tu... ha33x.....
haaaa... aku tau!!! hang nak bagi pikat hang minumkan? kan.. kan.. kan...
jeng... jeng... jeng....

azmi

Blog Widget by LinkWithin